måndag 28 november 2011

Glutenfria lussekatter

Har haft en punkt på min "to do lista" länge och det är att göra lussekatter men idag blev det äntligen av =) Jag har lånat receptet från www.allergimat.com och de blev lika goda i år oxå som de brukar bli =)

Här kommer receptet för de som vill baka glutenfria lussekatter till jul...



Ingredienser: 



25g röd jäst,
2 dl mjölk 3%,
75 g smör,
1 krm salt,
3/4 dl strösocker,
1 påse (1/2 g)saffran,
1 msk fiberhusk,
1 dl kesella 1%,
1/2 ägg,
ca 8-9 dl fin glutenfri mjölmix.
Pensla: 1/2 ägg och garnera med russin                                                                                                                                                                                                                     


                                                                                                                                                       Smula jästen i en degbunke. Smält smöret. Tillsätt mjölk och låt de bli 37c. Häll degspadet över jästen och rör tills den har löst sig. Tillsätt fiberhusk. Rör om och låt svälla 10 min. Tillsätt kesella, stött saffran, socker, salt, det halva ägget och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt i maskin. Låt jäsa övertäckt i bunken 30 min. Forma till lussekatter, prästens hår, julkusar eller något annat. Låt fantasin flöda. Lägg dom på bakplåtspapper på en plåt. Låt jäsa ca 35 min. Pensla med uppvispat ägg och garnera med russin. Grädda i 250 c i 10min. (Beror på vilken storlek du har gjort! ) 



2 kommentarer:

  1. Vilken tur att man kan göra glutenfria lussebullar också. Det vore ju så tråkigt för de som är intoleranta annars :)

    Jag önskar dig en fortsatt fin kväll!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Ser härligt ut med lussebullar :). Tillverkning av sådana finns på min "Att göra-lista" ikväll...

    Kram
    Anngert

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning till mig så blir jag glad...