onsdag 27 juni 2012

Bullar till midsommar

Som ni läst tidigare så var jag och mannen iväg över midsommar med våra goda vänner och ingen midsommar utan lite hembakat som vi turades om att göra.

Jag bestämde mig för att baka glutenfria kanelbullar för det är ju svårt att motstå (tycker jag iaf...)

Här kommer receptet om det är någon mer som är sugen på att baka dessa goda bullar =)

KRAM Karoline

Glutenfria kanelbullar ca 40 st

50 g röd jäst för söta degar
5 dl kall mjölk
2 msk fiberhusk
1 dl vit sirap
1 tsk stötta kardemummakärnor
½ tsk salt
150 g mjukt smör eller margarin
1 ½ dl kesella
ca 1,9 liter glutenfri mjölblandning (ca 1140 g)

Fyllning:

50-75 g smör eller margarin
½ dl socker
1 msk malen kanel

Pensling:

1 ägg

Garnering:

pärlsocker
hackad sötmandel

Ugnstemperatur: 250 grader

Smula ner jästen i degbunken. Häll på den kalla mjölken och rör tills jästen löst sig. Tillsätt fiberhusk, rör om och låt skalen svälla i tio min.
Blanda ner sirap, kardemumma, salt, mjukt matfett och kesella. Tillsätt det mesta av mjölblandningen men spara ca 1 dl till utbakningen.
Arbeta degen riktigt kraftigt, helst i maskin i ca 10 min. Observera att degen inte ska jäsa i bunken.
Strö resten av mjölblandningen på arbetsbänken och knåda degen väl med lätt hand. Dela degen och kavla varje del till en stor platta.
Blanda samman matfettet med socker och kanel och bred blandningen över degplattorna. Rulla ihop varje degplatta från långsidan.
Skär degen i 3-4 cm breda bitar och lägg i bakformar som du placerar på en plåt. Täck med bakduk och låt dem jäsa i rumstemperatur i 1½ till 2 timmar.
Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker blandat med hackad mandel.

Grädda mitt i ugnen i 250 grader i ca 12-14 min.

Låt bullarna svalna under bakduk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten hälsning till mig så blir jag glad...